Wednesday, July 27, 2011

Kembara Keajaiban Sains SMK Senawang 3 Tahun 2011

Panitia Sains SMK Senawang 3 telah berjaya mengadakan kembara keajaiban sains  di dataran bola tampar dan beberapa stesen yang ditetapkan. Tahniah diucapkan kepada Puan Nurmahizan binti Mohd Shafian, Ketua Panitia Sains dan semua guru serta pembantu makmal dan staf sokongan yang bertungkus-lumus membuat persediaan bagi menjayakan kembara ini. Kembara ini telah berjaya mencapai objektifnya iaitu (1) menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran sains, (2) menjadikan mata pelajaran sains lebih menarik, (3) meningkatkan motivasi pelajar terhadap pembelajaran sains, dan (4) meningkatkan penguasaan istilah serta perbendaharaan kata sains. 

Kembara keajaiban sains telah dimulakan dengan simbolik pelancarannya oleh tuan pengetua dengan demonstrasi Amazing Balloon iaitu meniup belon dan memasukkan sebatang lidi menerusi belon tanpa memecahkan belon. Ini kemudian diikuti oleh  pertandingan di antara kumpulan-kumpulan pelajar yang dibentuk bagi menjalankan aktiviti-aktiviti di lapan buah stesen. Pertandingan dimulakan dengan pelancaran roket di gelanggang bola tampar. Kreativiti yang ditunjukkan oleh beberapa kumpulan memperlihatkan roket dapat bertahan lama di udara dan lambat jatuh ke tanah. Kemudian setiap kumpulan bergerak dari satu stesen ke satu stesen untuk menjalankan aktiviti yang disdiakan di sana.

Di tujuh buah stesen yang lain diadakan aktiviti seperti berikut: Stesen 1 (di bengkel) diadakan pertandingan rotocopter, Stesen 2 (tingkat 1) diadakan pertandingan Mighty Egg, Stesen 3 (luar bengkel) diadakan pertandingan Measuring Tools, Stesen 4 (luar bengkel) diadakan pertandingan Amazing Balloon, Stesen 5 (di bengkel) diadakan pertandingan Tea Bag Rocket, Stesen 6 diadakan pertandingan mengira Area of Leaf dan Stesen 7 (di bengkel) diadakan pertandingan Science Apparatus. 

Stesen 2: Perbincangan kreatif kumpulan untuk mencipta Mighty Egg
Stesen 3 - Measuring Tools

Measuring the temperature of ice

Diharapkan semua pelajar SMK Senawang 3 dapat menghayati kepentingan sains di dalam kehidupan dan mengamalkan budaya celik sains sepanjang hayat. Semoga SMK Senawang 3 dapat melahirkan seorang lagi angkasaawan seperti Dr. Sheikh Muzaffar di masa hadapan. Yakin Boleh! Ingat D.U.I.T dan Do It.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...