Thursday, February 2, 2012

Majlis Solat Taubat dan Solat Hajat Pertama 2012

Program Solat Taubat dan Solat Hajat bagi tahun 2012 mula dijalankan pada hari ini, Khamis 2 Februari 2012 bersamaan dengan 9 Rabiulawal 1433 Hijrah bertempat di Surau SMK Senawang. Majlis dipimpin oleh Al-Fadhil Ustaz Haji Othman bin Md Diah diikuti oleh semua pelajar dan guru-guru SMK Senawang 3. Terima kasih Ustaz. Jazakallah! 

Mendengar taklimat solat
Pelajar puteri
Sebelum majlis bermula, Ustaz Haji Othman telah menerangkan cara-cara mengerjakan solat Taubat dan solat Hajat sebagi ulangkaji kepada mereka yang telah biasa melakukannya dan sebagai satu ilmu baru kepada mereka yang baru pertama kali ingin melakukannya lebih-lebih lagi kita akan menyambut hari kelahiran Nabi Muhamad SAW pada Ahad 12 Rabiulawal 1433 Hijrah.



Selepas majlis selesai, tuan pengetua telah memberi sedikit ucapan kepada pelajar-pelajar dan guru-guru. Pengetua mengingatkan pelajar supaya menjadikan solah taubat dan solat hajat sebagai satu amalan harian atau mingguan kerana ianya adalah amalan para Nabi. Ia juga menjadi amalan pelajar-pelajar yang cemerlang akademik kerana setiap kali keputusan peperiksaan awam diumumkan, pelajar-pelajar yang mendapat semua A dalam PMR dan SPM menyatakan rahsia kejayaan mereka adalah sering kali mengerjakan solat hajat dan solat taubat di samping membaca Al-Quran setiap hari.



Justeru itu sewajarnyalah para pelajar Islam SMK Senawang 3 mengikuti contoh pelajar cemerlang PMR dan SPM ini dengan cuba melaksanakan amalan ini secara istiqomah atau berterusan. Jadikanlah satu tekad di dalam sanubari pelajar untuk mencontohi Rasulullah SAW apatah lagi kelahiran baginda akan disambut dalam 3 hari lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...